• Denker : administratie en belastingadvies
  • Diensten
    • Administratie >
      • Administratie en belastingadvies
      • Online boekhouden
      • SUPER crisis- herstel- en dubbele DIP aanbieding voor ZZP'ers
    • Belastingadvies en -aangiften >
      • Inkomstenbelasting
    • Crowfunding
    • Consultancy >
      • Acquisitie en participatie
      • Fulfillment
      • Informatietechnologie en e-commerce
      • On-line advies
    • Financieel management >
      • Financieel advies
      • Financiële coaching
      • Financial controller
      • Personal finance
  • Blog
  • Cursus boekhouden
  • Contact en informatie derden
    • Contactgegevens
    • Informatie van derden
Denker Financieel Management                         Cuijk
0485- 794542

Waarom bedrijven die inzetten op controlling in plaats van creativiteit, de strijd verliezen.

19/10/2011

0 Comments

 
Veel organisaties en bedrijven zetten steeds meer in op controle van processen. En natuurlijk is het belangrijk om grip te houden op processen, en te signaleren waar grenzen overschreden worden.

Maar een korte instructiefilm op YouTube http://youtu.be/N3hX6gqjf_8 hoe je je uren kunt registreren en je projektadministratie kunt koppelen met Outlook bracht mij weer terug bij het gevoel dat ik heb bij dit soort systemen.

Naast het feit dat vaak niemand in de organisatie hoe het hele spul in elkaar steekt, laat staan welke meetlatten er naast gelegd moeten worden, kost het werknemers en projektleiders veel te veel tijd, energie en faalangst. Die energie moet naar mijn idee besteed worden aan creativiteit en oorspronkelijk denken.

Hoe kom je tot het idee om een CD uit te vinden, om een iPod, iPad te scheppen, een telefoon of een lamp aan het werk te krijgen? 
Zeker niet door een projektplan te maken, en niet te beheersen tijdsplannen te maken. 
Alleen door fantaseren zonder grenzen, door mensen die met vuur en enthousiasme werken aan een idee, bereik je dat unieke punt dat je iets wat onder handbereik ligt omzet in een product.

Het brengt me weer bij Tectyl, het middel om auto's roestvrij te houden (in de periode dat de fabrikanten dat nog niet zo nauw namen). Het brengt me weer bij het verhaal van de man die in Nederland het product en het proces tectyleren op de kaart zette. Met vuur en enthousiasme, met demo's en met overtuiging. Zoals als Steve Jobs deed, maar dan voordat enthousiasme en vurigheid verbonden werd aan één persoon.

Misschien moeten ondernemers, zeker in deze tijd, weer eens zoeken naar hun oorspronkelijkheid in plaats van administratieve controle op mensen en producten?


0 Comments



Leave a Reply.

    Hier klikken om te bewerken.

    Als controller en belasting-adviseur steeds van nabij betrokken bij economische vraagstukken bij bedrijven en particulieren. Speciale belangstelling voor de echte kerntaken van bedrijven en het op creatieve wijze zoeken naar nieuwe kansen.

    Archief

    October 2019
    February 2016
    April 2013
    January 2013
    December 2012
    September 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    March 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    October 2010
    December 2009
    November 2009
    March 2009
    February 2009
    January 2009
    December 2008

    Categorieen

    All
    Bedrijfseconomie
    Belasting
    Dienstverlening
    Dubieus
    Financiële Markten
    Financiële Markten
    Financiële Markten
    Fiscale Zaken
    Internetveiligheid
    Kredietcrisis
    Onroerend Goed
    Regels
    Visie

    RSS Feed

Voor CIJFERS en alles wat die u zouden willen zeggen .....